torsdag 5. mars 2009

Singapore – Phuket - Raya

Da vi kom til Singapore hadde vi funnet et guesthouse i Lonely Planet som vi synes så greit ut, og satt oss i en taxi dit. Da vi kom fram var det ikke noe guesthouse der. Taxien hadde forlatt oss og det hadde begynt å regne. Great! Vi ble derfor gående rundt i regnet med våre store sekker for å finne et annet guesthouse vi hadde blitt anbefalt. Etter to timer, hjelpsomme folk, en tur med metroen og mange skritt senere fant vi endelig Summer Tavern og la oss inn der.

På kvelden ble vi gående rundt på noen store kjøpesentre med alle mulige slags butikker, ble ikke så mye shopping, men vi havna på kinon og så en amerikansk komedie. Lenge siden sist vi hadde vært på kino, så følte nesten vi var tilbake i Norge da vi satt inne i kinosalen.

Neste dag dro vi til dyreparken som lå en metrotur og en busstur unna. Singapore Zoo var den fineste og mest velstelte parken vi noen gang har sett. Her så vi alt fra hvite tigre, nesehorn, giraffer og løver til aper, otere, struts, kenguru, isbjørn osv osv.. Parken var nokså stor, så vi kunne hoppe på en vogn som tok oss til fire forskjellige destinasjoner i parken. Ofte kunne man se dyrene bli matet eller dra på forskjellige show.

Etter dyreparken stengte kunne vi også gå på Night Safari. Dette var en tur gjennom et annet område med forskjellige dyr. Her satt man på en vogn og ble kjørt rundt i mørket og så hva dyrene gjorde om kvelden. Vi var også på et par kveldsshow. Et fireshow der Ingeborg ble tatt opp på scenen og måtte blåse en pil gjennom et rør på en mann med en ballong mellom beina, og et som het Cratures of the night.

Neste dag gikk vi litt rundt i byen og tok en båt utover elva så vi fikk se en hel haug med skyskrapere, kunstmuseet, kjente hoteller og Singapore Flyer (stort pariserhjul). Etter dette forandret været seg til pøs regn, som vanlig, så vi var bare litt rundt guesthouset og spiste en dyr middag nede på kaia.

Morran etter pakket vi sakene, dro med metroen til flyplassen og fikk satt oss på flyet til Phuket i Thailand. Vi landet i 2-tida (nå er vi 6 timer foran Norge igjen), men måtte vente i 1,5 time i passkontrollen pga lange køer. Phuket visste vi ikke særlig mye om bortsett fra at det er et skikkelig turiststed, så vi endte opp på Patong Beach som er på vestsida av Phuket-øy. Havnet på et nokså fint og helt nytt hotell som lå litt utenfor hovedgata og på et sted som var en eneste stor byggningsplass.

Første dagen var vi litt på stranda. Var kjempefin hvit puddersand men vannet var ikke helt klart. Beachen var veldig busy. Fullt av turister og solsenger, og selgere kom det stort sett hele tiden. Kristian hadde lyst til å prøve vannscooter, men begge synes det ble litt for dyrt. Men da Kristian stakk litt tidlig opp til hotellet, endte det med at Ingeborg fikk en gratistur da hun kom i prat med en som solgte turer med vannscooter.

Siden vi nå er i Phuket, er jo planen selvfølgelig å dra opp til Similan Islands! En nasjonal park som består av 9 fantastiske øyer, som er kåret til en av verdens 10 fineste øyer. Billettene ble derfor bestilt til dagen etter.

Ble hentet på hotellet kl 06:30. Etter 2,5 timer med henting og kjøring var vi fremme ved havnen. Vi plukket med oss svømmeføtter før vi reiste av gårde med en kul speedbåt. Etter mye småsoving og musikk på øret, var vi vel fremme på den første øyen. Her snorklet vi i ca 45min rundt båten, hvor vi kikket på mange interessante fisker og koraller. Vannet var krystallklart og det var utrolig god sikt under vannet!

Turen gikk videre og vi havnet på en eventyrlig hvit strand, mellom noen klipper og litt jungel. Sanden var så finkornet at man kan ikke tro det. Vi var kommet til enda et utrolig paradis! Turen fortsatte slik, vi snorklet litt mer i det krystall klare vannet og vi slappet av på beachen. Vi så til og med en hai på et av stedene. Lunsj var også inkludert i turen. Vi tok en del bilder, men antagligvis ikke nok. Klokka gikk fort og plutselig måtte vi forlate paradiset.

Nå ville vi komme oss litt bort fra stress, mye turister og bråk. Vi vil overnatte på et sted hvor vi bare kan slappe helt av. Ikke tenke på å reise noe sted. Ha det perfekt der vi er, med lite folk og fin strand. Etter et par besøk på reisebyråer ble det bestilt billett til Raya Island. Dette er en liten øy nedenfor Phuket. Vi vandret i land i håp om å finne en billig bungalow i nærheten av stranden eller noe, men det meste var fullbooket, eller meget dyrt. Etter en lunsj på stranden og enda mer leting, fant vi et lite paradis med en overlevlig pris. Det var ikke en alverdens fin strand her, men det var en strand og det var; svømmebasseng, hengekøyer, palmer, fint stelt hage, restaurant osv.. Muligheten for spa, massasje og internett var også her.

Vi booket inn på en standard bungalow(billigste alternativ). Mer enn fint nok for oss! Før, vi selvfølgelig måtte sjekke ut svømmebassenget. Jeg kan si det enkelt, vi ble der resten av dagen! På kvelden gikk vi en tur rundt og kikket på øya. Vi endte opp med å gå en lang skogsti rundt halve øya mens det var begynt å bli sykelig mørkt. Himmelen rundt oss blinket opp en gang innimellom i tegn på at det var noen naturkrefter ute og herjet i natt også. Etter en buffet middag og litt kortspill herjet Thor med hammeren over hodet våres også. Vi ventet halvannen time på at det skulle slutte å regne, mens vi kikket på det fascinerende været, men det gav seg ikke. Tilslutt fikk vi noen til å kjøre oss tilbake til bungalowen, med en liten jeep. Thor med hammeren fortsatte til langt på natt.

Regner med at disse bildene ga et lite fnugg av misunnelse. Kos dere hjemme med snøen!

Vi har forresten bestilt flybilletter hjem den 18. mars fra Bangkok. Tar fly fra Krabi til Bangkok den 16. mars og blir der for litt shopping før hjemreisa. Om alt går etter planen er vi tilbake på gardermoen kl 11.15 torsdag 19. mars. Vi venter da oppmøte med norske flagg og nasjonalsang! =)