torsdag 12. februar 2009

Et par dager på egenhånd (25.-30.jan)

Bangkok– Koh Samui – Koh Tao (Kristian)

Ja, da bar turen nedover, mot paradis øyen Koh Samui. Bussen skulle dra kl 6, men vi er jo i Asia, så bussen dro ikke før ca 8. Bussturen ned til Suratthani tok ca 9 timer, der måtte jeg vente på en annen buss i 2 timer, som skulle ta meg opp til en annen pir, som het; Donsak Pier. Derfra tok det 2 timer med båt opp til Lipa Noi Pier på Koh Samui. Derfra hoppet jeg på en lokal pickup buss som tok meg til Montien House, hvor Bestefar og Karen bor. Gledet meg masse til å se dem igjen, siden det har gått alt for lang tid siden sist. 

Jeg kom meg ned på stranden og letet etter Hotellet deres. Etter et par meter vandring, ser jeg en tøff kar sitte på en solseng ved strand kanten, med en artig solhatt på hodet. Vi kikket på hverandre før han plutselig begynte og smile mens han ristet på hodet. Han kikket på håret mitt og smilte igjen. Hehe. Her kommer sannelig barnebarnet hans med dreads på hodet. Haha!  

Siden dreadsa bare hadde vært en pest og plage til nå, bestemte jeg meg for å fjerne dem før jeg gjorde noen ting mer denne dagen. Gikk til bestefars frisør for å fjerne dem. Etter 3 timer gikk jeg ut korthåret igjen. Var en deilig følelse å ha vanlig hår igjen. 

Besten hadde booket meg inn på et knallbra hotel som het P&P, hvor besten hadde bodd før. Vi satte oss ned på stranden på kvelden for å få i oss litt mat. Fyrverkeri og Lucky baloons fløy alle veier rundt oss mens vi nøt en knallgod middag på stranden. Det var live music og god stemning hele kvelden!

De neste dagene var like herlige! En dag leide Besten og Karen en bil for å vise meg rundt på denne fantastiske øya. Jeg fikk se det meste som var verdt å se her. Neste dag slappet vi av og tok en full aloera og olje massasje. Badet masse og nøt solen fullt ut. Hadde et fantastisk opphold, og er meget takknemlig for å bli så godt tatt vare på her! Jeg skjønner hvorfor Bestefar og karen kommer tilbake hit år etter år.

Tiden var inne for å dra til Koh Tao, for snart og møte Kennet og Ingeborg. Tok båten opp dit, og på veien møtte jeg på noen koslige svensker. Vi hang sammen første kvelden på Koh Tao og bestemte oss for å snorkle sammen neste dag. Dro på en koslig snorkle tur rundt hele øyen, noe som var en utrolig kul opplevelse, selv om dykkermasken min lakk. Når jeg kom tilbake møtte jeg Kenneth og Ingeborg, som hadde ankommet fra Bankok, mens jeg hadde vært ute og snorklet. Ingeborg, Kenneth, meg og to av de svenske jeg ble kjent med, dro alle sammen ut for å spise denne kvelden. 

Hua Hin og Bangkok (Ingeborg)

Det var veldig rart å gå fra Kristian og sette kursen mot Hua Hin helt alene. Jeg hadde vært innom et reisebyrå og skaffa litt informasjon om hvordan jeg kunne komme til Hua Hin med tog, så jeg tok en tuk-tuk til togstasjonen og satt meg på toget til Hua Hin. Turen tok rundt fire timer, og da jeg kom fram hadde jeg egentlig ikke peiling på hvor jeg skulle gå. Hadde ikke kart, men fant veien ned til stranda ved hjelp av en snill mopedtaxi. Var så innom et par guesthouses og fant et greit et inni et lite smug. Så bestemte jeg meg for å ta en tur rundt i byen for å se hva den hadde å by på. Jeg venta å møte et par unge jeg kunne finne på litt med, men alle jeg så rundt meg var turister i 50 års alderen! På utestedene satt thaidamer i fleng og bare venta på å bli plukket opp av en rik turist, kvalmt! Følte meg plutselig veldig sjokka og alene, og søkte tilflukt på Burger King, før jeg dro hjem og tok en tidlig kveld. 

Morran etter bestemte jeg meg for å gi byen en ny sjanse. Nå skulle jeg jo sjekke ut stranda! Jeg våknet i 8-tiden av familien i nabohuset som tydeligvis hadde familiefrokost med både musikk og skrål, tok meg en orienteringsrunde rundt i byen. Nå var det jo lyst, så jeg fant ut at stranda lå rundt en liten odde. Her fikk jeg en deilig solseng for 20 kr dagen, og en hyggelige lokale som både bretta ut håndkle og snudde solsenga for deg om nødvendig. Vannet var både bølgete og grumsete, så det ble ikke så altfor mye bading dessverre. Ute på ettermiddagen gikk jeg en lang tur bortover stranda som er flere kilometer. 

På kvelden lyktes jeg heller ikke i å finne noen unge, fikk heldigvis litt selskap av innkasteren på en restaurant jeg satt på da, og traff et par norske 50 åringer på 7/11, men ellers ikke stort. Satt meg like godt på internettcafe resten av kvelden og tok nok en tidlig kveld.

Neste dag var jeg lei av hele stedet og ville tilbake til Kohsan Road i Bangkok. Jeg tok derfor en tidlig tur til togstasjonen og fikk meg en billett til 44 tbh, og lå to timer på stranda før jeg satt meg på toget tilbake. Her møtte jeg en koselig engelskmann på litt over 60 som hadde reist rundt i sør-øst Asia en haug av ganger, så vi satt sammen på toget, og jeg fikk en del tips videre på turen. Vel tilbake i Bangkok 5 timer senere fant jeg meg et guesthouse og traff noen engelskmenn vi så vidt hadde prata med for noen dager siden. Var godt å se noen unge igjen! :P

Dagen etter var dagen da Kenneth skulle komme på et par ukers besøk, og jeg dro til flyplassen for å møte han der. Vi tok en natt i Bangkok, dro på Floating Market og gikk litt rundt i byen før vi hoppa på nattbussen ned for å møte Kristian på Ko Tao. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar