torsdag 12. februar 2009

Open water cert på Ko Tao

Vi har lenge undret på hvor vi ville ta dykker sertifikatet, men valget falt naturlig på Koh Tao, siden vi har hørt så mye positivt om dette stedet til nå. Problemet når vi var på Koh Tao, var å velge mellom de utallige dykker skolene som tilbytte oss deres skole. Valget vårt falt på et stedkalt Big Blue Diving Resort, siden disse virket mest proffe og så ut til å ha kontroll på hva de drev med. De hadde ingen Norsk Instruktør, men de hadde en Svensk en. Siden vi faktisk fikk dykker boken på Norsk og kunne i tillegg ta eksamen på Norsk, ville nok ikke dette skape noen problemer for oss.

I løpet av første dagen, hadde vi gått igjennom 2 av 5 kapittel i boken, og vi skulle ha gjennomgått kap 1-3 i lekse. Vi jobbet utover kvelden så langt vi orket, før neste dag pluttselig banket på døren. Vi gikk da igjennom kapittel 3, og fikk kap 4 og 5 i lekse. Deretter gjorde vi oss klare til å prøve på noen praktiske øvelser under vann. Fikk på oss utstyret og svømte ut til en dybde på ca 1,5 meter. Her skulle vi sitte på bunnen i en sirkel og gjøre divese ”skills”, som for eksempel: Ta av og på dykkermaske og derreter tømme den for vann, kaste bort luft kilden vår, ta av oss alt av utstyr og på igjen og mye mye mer. Den tredje dagen var det tid for eksamen etter gjennomgang av kapittel 5. Alle hadde en følelse av at den gikk greit . Neste steg var to dykk til 12 meters dyp! Dette var en fantastisk spennende opplevelse! Vi svømte sammen med så utrolig mange fine fisker ogkoraller! Den siste dagen ble vi fulgt av et camera crew, som skulle filme oss i action under vann. Vi dykket to dykk denne dagen også, et til 14,5 meter og et til 18 meter. Er et meget rikt og spennende dyreliv under vann vet vi nå hvertfall! Litt utpå kvelden feiret vi at alle hadde bestått eksamen, mens vi så på filmen de hadde laget av oss. Kristian kjøpte filmen siden den var så kul. Instruktøren vår, Oscar tok oss med på en koslig restaurant hvor vi feiret enda mer med god mat. Nå er vi stolte.

Siden vi bare har 15 dager visum, var det på tide med en tur innom burma, for å få 15 nye dager visum. Vi tok en nattbåt til Chumphon. Her måtte vi ta minibuss til grensen. Stemplet oss ut av Thailand og tok en ”visarun” båt over elven til Burma. Vi gikk i land og fikk stempel. Videre var det bare tilbake for å stemple oss inn i Thailand igjen. Vi busset til Renang busstasjon og kjøpte direktebillett til Krabi. Bussturen tok 6 timer, før vi måtte ta en lokalbuss videre til Ao Nang hvor vi ville bo. Reisen fra Koh Tao til Ao Nang tok nesten et helt døyn, så vi var litt småtrøtte når vi kom frem. Fant et koslig Guesthouse og sloknet.

I Krabi har vi til nå sett: James Bond Island(Fra The Golden Gun), National Park, Poda Island, Phang Nga Bay, ”Waterfall”, Monkey cave, Mangrove Forest, Nom Sao Mountien, Ping Gan Island, Chicken Island, Phranang beach og mye mer! Allt er bare helt fantastisk , og Kristian er så utrolig heldig å få feire bursdagen sin på et så fantastisk sted!! Vil gjerne takke Ingeborg og Kenneth for en super bra gave! Nå skal vi ut og spise en god middag og feire litt til.

1. Gratulerer med vel overstått. Vi koser oss på Anfi for tiden. Tenker på deg. Klem

2. Hei igjen. Morsomt å lese om dykkerkurset. Det blir spennende å se filmen som er tatt av dere i aksjon. Godt å høre at dere trives i Krabi-området og har sett mange av de vakre øyene. Her er det skikkelig vinter. Det var 20 minus da jeg kom til jobb i morges, utrolig nok venner vi oss til kulda.. Det er sol om dagen så det er nydelig ute. Kos dere videre i varmen. Arne hilser så mye.

3. Heisann, utrolig artig å lese om hvordan du hadde det hos Steinar og Karen :-) Var sikkert veldig kjekt for dem å få besøk av deg og vise deg det området som de er blitt så begeistret for. Spennende med dykkerkurset. Godt at dere fant en seriøs dykkerskole og fikk skikkelig opplæring. Kan tenke meg at dere så mange fine fisker og merkelige skapninger der nede på bunnen. God tur videre :-)