fredag 20. februar 2009

Phi Phi <3 og Penang

Må bare si at det har blitt litt opp og ned i forandring av planer i det siste. Vi droppet Ko Phangan pga at vi sparte tid og penger på dette, og dro rett til Krabi. Oppholdet på Phi Phi ble en del lengre enn planlagt også. Denne øya hadde vi store forventninger til, men vi har faktisk ikke blitt skuffet i det hele tatt. Prisene er jo litt høyere enn resten av Thailand, men det er jammen verdt det! Siden visumet vårt måtte fornyes den 19. Igjen bestemte vi oss bare for å bli på Phi Phi til det. Istedenfor å reise fram og tilbake til Thailand igjen drar vi nå en stund i Malaysia, deretter Singapore, også stikker vi tilbake til Thailand etter det.

Vi tok ferje fra Krabi den 9. Februar og var framme på formiddagen. Været var steikende varmt, hvert fall med store, tunge ryggsekker, men etter en stund fant vi et guesthouse til en grei pris, men med nokså dårlig standard. Her ble vi bare en natt før vi havna på et koseligere sted kalt Banthai Guesthouse som lå midt i sentrum, men litt lengre fra stranda. Miss Lee, ei streng men hyggelig dame drev guesthouset og imponerte med å huske alle navna våre hver gang vi kom inn og ut. Og det var ikke få som bodde der..

Siden det var Fullmåne fest på Ko Phangan var det ikke så altfor mange folk her i de første dagene, men etter hvert krydde det av både svenske, australske og engelske. Vi var på noen utflukter til Maya Bay (der The Beach ble spilt inn), Monkey Beach, litt snorkling og Viking Cave. Ellers ble det mye strandliv og bading i det deilige klare vannet.

Etter hvert fikk vi også et stamsted vi dro hver kveld der det var stilige fireshows, ladyboyshow, tauhopping og limbo med brennende tau. Kristian viste seg å være skikkelig dyktig i limbo og vant flere kvelder.

Den 15. Februar måtte Kenneth dessverre stikke hjem til kalde Norge igjen, men vi bestemte oss for å bli en stund til. Vi fikk noen gode venner på stamstedet og var sammen med de hver kveld =) Ellers har det gått mye i pannekaker med banan og sjokolade (kristian) eller med banan og jordbærsyltetøy (ingeborg) og fruitshaker. Shopping har det også blitt litt av.

19. Februar tok vi 9-båten tilbake til Krabi og satt oss på bussen til Malaysia. Vi kjørte en trang men nokså ny minibuss til Hat Yai der vi måtte vente en stund, også bytte til en annen minibuss. Turen over grensa gikk uten problemer, så klokka 9 på kvelden (klokka 10 nå Malaysisk tid) kom vi til Penang/Georgetown. Vi fant ganske fort et koselig guesthouse kalt Old Penang, og sovna ganske slitne etter en lang busstur.

I dag har vi endelig fått levert litt tøy til vask, og dro deretter med en lokalbuss til andre sida av øya til en Butterfly Farm. Det var steikendes varmt siden bussen ikke hadde A/C eller vifte, så vi var skikkelig glade for å endelig komme fram etter å ha sitti og svetta i over en time. Butterflyfarmen var veldig fin. Vi kom inn i et slags drivhus der det var planta fint og mange hundre sommerfugler fløy rundt oss på alle kanter. Vi ble en god stund for å ta bilder før vi fant en taxi tilbake til byen igjen.

Nå trengte vi mat siden vi ikke hadde spist siden frokost, og hadde hørt om et høy tårn med en restaurant på toppen, men da vi kom dit var restauranten under oppussing. Vi fikk en fin utsikt over byen og solnedgangen, og gikk deretter ned på et kjøpesenter der vi endelig fikk i oss no mat. Så shoppa vi litt før vi stakk hjem igjen.

I morra drar vi videre med buss til Cameron Highlands. Det skal visstnok være litt kaldere der siden det er oppe i fjellet, så det blir deilig.