mandag 26. januar 2009

3 Nights in Bangkok

Naar vi tilslutt naadde grensen med denne "rosabussen", kastet vi oss av for aa stille oss i passkoe. Kom oss igjennom, relativt fort, foer vi maatte fylle ut arrival card naar vi hadde gaatt over grensen. Det var da vi fikk litt kjipe nyheter. Vi fikk ikke mer enn 15 dagers visa til thailand naar vi ankommer via land. Dette betyr jo at vi innimellom maa dra paa et Visa run, som de kaller det, inn til Myanmar for aa fornye visumet. Dette var litt ergerlig for oss. Rett etter dette maatte vi vente i 3-4 timer foer bussen vaar gikk, fordi de manglet noen folk, som de maatte finne. Det betydde at vi ikke kom til a vere i Bankok foer kl 8 paa kvelden.

Vel fremme, kvart over 8, reiste vi rundt i KoSan Rd for aa finne et billig sted aa sove. Fant et sted til 490Bt pr natt(ca 100kr). Spiste en god middag foer vi satte oss paa en bar, kikket paa folk og slappet av etter en lang dag.

Vi kom oss ikke opp foer i 10 tiden, og naar vi kom oss ut av rommet for aa finne frokost, motte vi de kanadiske vennene vaare i gangen. Vi spiste en god frokost sammen med dem, foer vi tok en tourist baat nedover elven for aa se Wat Pho, Grand Palace og China town. Wat Pho er et stort tempel som er kjent for Den liggende buddah. Det er en sinnsykt stor liggende gullforgyllt buddah inne i hoved tempelet. Like ved Wat Pho ligger The Grand Palace. Vi reise dit og saa den store festningen utenfra, siden de tok litt for mye penger for aa komme inn. Desutten har vi sett saa mange Palass, templet og Pegodas naa at vi sparte pengene. Vi tok baaten videre nedover elven enda en gang, hvor vi hoppet av rett ved China Town. Gikk igjennom endelose gater med tettpakket marked ovel alt! Det gikk mest i smykker, hatter, shortser, t-shorter og andre saker og ting man trenger og ikke trenger. Tuktukket tilbake til KoSan Rd. Hadde en fin kveld ute med de andre igjen=)

Dagen etter, folte Ingeborg seg litt daarlig, saa Kristian dro ut alene. Han saa Bayon 2 Tower. Det hoyeste punktet i hele Thailand. Jeg betalte 200bath for aa komme opp paa 84 etage + en gratis drink, og en sinnsykt utsikt over Bankok! Dro tilbake til Ingeborg for aa se om hun var bedre. Hun var bedre, saa vi dro paa weekend market for aa ta en titt. Dette er det storste markedet i Bankok, og det er det du som oftest har hort om hvis man har hort om et marked der uten om Floating Market. Det var et marked som var endelost av alt og ingenting for alt og alle! Til og med de som ikke liker aa shoppe sliter nok litt med aa holde fingrene fra fatet her.. Vi slappet av med de andre, uten om Kit(hun ene fra Canada) siden hun var blitt lagt inn paa sykehus pga magesmerter.

Vi gjorde oss klare for aa sjekke ut, for vi tok en knallgod frokost paa et italiensk sted som vi spiste paa dagen foer. Drakk et parr fruit shakes foer vi sjekket ut av hotellet. Vi gjorde ikke noe spessielt denne dagen uten om aa drikke mange fruit shakes. Tilbrakte en del tid paa Internett kafe og reisebyraa, fordi Ingeborg skulle reise til HuaHin for aa vente paa Kenneth, mens Kristian hadde bestillt tur til til Koh Samui for aa besoke bestefaren sin=) Var merkelig aa tenke paa at vi begge skulle reise alene, naar vi hadde reist sammen med hverandre saa lenge. Det varer jo ikke lenge, er bare ca 3 - 4 netter, saa motes vi igjen paa Koh Tao. Saa Neste innlegg blir nok hver for seg.