tirsdag 13. januar 2009

Vietnam turen fortsetter

Her kommer en liten oppdatering fra Vietnam. Vi har naa kommet oss til siste stopp paa reiseruta vaar i Vietnam, nemlig Saigon.

Den siste tiden i Hoi An fikk vi shippa avgaarde alle klaerne vi hadde kjopt hos skreddern med seamail, og tatt en siste tur rundt i gamlebyen, foer vi spiste middag med de to canadiske jentene vi har mott. Vi manna oss ogsaa opp til aa drikke noe som het Snakewine. Dette var en shot laget av vodka og dode slanger, fugler og andre krypdyr som hadde statt og godgjort seg i 10 aar! Smakte ikke saa ille, men ettersmaken var ikke av de beste...

Vi var ogsaa saa heldige aa komme paa samme buss med de to canadiske jentene videre til Nha Trang. Dette var ikke en vanlig buss, men en nattbuss med senger/seter der man kunne ligge med beina rett ut. De var i tre rekker med to etasjer, saa det var veldig trangt. Turen tok 11 timer, saa vi kom fram kl 6 morran etter i Nha Trang, som er en ferieby litt lengre ned paa kysten av Vietnam.

To amerikanske og en irsk venn av de canadiske jentene ble med paa hotelljakten vaar , og etter to timer fant vi endelig et som bare kosta 35 kr natta per pers. Helt grei standard, og en fin solterasse paa toppen. Bare synd det var lite sol mens vi var der...

Nha Trang har en veldig fin og lang strand hvor det var veldig store bolger og sterk vind, saa det var ikke akkurat no strandvaer. Men noen av oss maatte teste ut temperaturen og bolgene. Ellers ble det en slaekk dag paa Louisiane olbryggeri og restaurant.

Andre dagen i Nha Trang var det heller ikke no saerlig varmere, saa vi endte opp med aa dra til en fornoyelsespark/badepark ved navn Vinpearl. Vi tok en kabelvogn over til oya den laa paa, og fant ut at vi nesten var de eneste i hele parken. Sola titta saa vidt fram, saa vi fikk provd de fleste vannskliene et par ganger og et par andre attraksjoner. =)

Siden Nha Trang ikke hadde saa mye annet aa by paa naar det ikke var strandvaer, bestemte vi oss for aa bli med vaare nye venner videre til Saigon med en ny nattbuss. Saigon viste seg aa vaere enda mer busy enn Hanoi. Gatene var storre, og mopeder var det bare enda flere av. Vi har heldigvis begynt aa skjonne hvordan vi skal krysse gatene i Vietnam, saa slapp av! =)

Vi kom fram i 5-6 tiden om morran, sjekka inn paa et nytt like billig hotell, og dro rett til krigsmuseet. Her fikk vi se forferdelige bilder fra Vietnamkrigen, amerikanske bombefly og torturmetoder. Ikke den koseligste starten paa dagen, men en viktig del av Vietnams historie som var interessant aa faa med seg. Kristian ville gjerne prove seg paa noe de kaller "Close cut shave"(en barbering med knivblad, slik de gjorde i gamledager). En av de to vennene vaare fra amerika, var med paa dette. Dette var en del skremmende, siden vi aldri hadde provd foer. Men resultatet ble knallbra! Etter vi hadde samlet hele gjengen vaar paa 7, dro vi paa et tradisjonelt Water Puppet Show. Dette var et utrolig imponerende show, som foregikk i vann!

I dag har vi vert aa besokt Cu Chi Tunellene. Cu Chi tunellene, ligger litt utenfor Saigon, og er et kraftig minne om at Vietnam ikke alltid har vært et fredlig turistmål. Vi fikk sett noen av fellene de laget for amrikanerene, fikk litt historie om hvordan og hvor lang tid de brukte paa aa lage tunellene, hvor de gaar og vi fikk til og med sett og vandret/krabbet noen av tunellene. Paa slutten fikk vi tilbud om aa skyte med AK47 og andre vaapen de brukte under krigen, men vi sparte de pengene siden dette var litt dyrt for oss. Senere paa dagen tok vi oss en tur paa Markedet her. Man kan sporre seg selv om hva de ikke selger her.

I morgen reiser vi paa en todagers tur til Mekong Delta, som ender i Phnom Pehn, Cambodia.