fredag 23. januar 2009

Angkor What?

Etter en 5-6 timers busstur havnet vi i Siem Reap, en stovete by med en del turister. Vi endte paa samme hotell som de canadiske jentene og det amerikanske soskenparet igjen, og hadde en koselig middag med dem forste kvelden.

Vi tenkte vi like greit kunne staa opp og se soloppgangen paa Angkor Wat neste morgen, saa de canadiske jentene og vi bestilte en tuk-tuk fra hotellet til kl 5 paa morran. Vi var langt ifra de eneste som sto opp saa tidlig denne morgenen. Da vi kom til Angkor Wat var det fullt av andre turister som ogsaa ville faa med seg den beryktede soloppgangen over templene. Det var bekmorkt og kaldt da vi kom, men sakte men sikkert begynte det aa lysne over templene, og himmelen ble oransj-rod for solen endelig tittet fram. Vakkert!

Resten av dagen kjorte sjaaforen, som vi hadde leid for dagen, oss rundt til forskjellige andre templer paa omraadet. Bayon og Ta Prohm var vi enige om var de fineste. Bayon var en fin "tempelby" med flere taarn med hoder i forskjellige retninger, og Ta Prohm var noen gamle templer der det var vokst digre traer rett opp fra steinbyggningene. Fasinerende aa se! Etter 12 timer med templer dro vi tilbake og spiste en god middag.

Dagen etter dro vi paa noen templer litt lengre unna, og saa til slutt solnedgangen paa et tempel kalt Phnom Bakheng. Dette tempelet laa oppaa en liten aas, saa vi hadde fin utsikt. Det ble ikke tatt faa bilder den dagen!

Siste dagen dro vi tilbake til noen av de templene vi likte best, og kjopte litt souvernirer. Buss ble bestilt til kl 7 morran etter videre til Bangkok sammen med de canadiske jentene. Saa dro vi paa nattmarkedet og fikk prove en fiskefotmassasje. Vi satt med beina i et basseng med smaa fisk som spiste dod hud fra fottene vaare. Det kilte noe utrolig mye, men vi kom fram til at det faktisk hadde hjulpet en del.

Etter litt om og men kom vi oss paa bussen til Bangkok neste morgen. Bussen var rosa fra topp til taa og hadde verken vifter eller air condition. Vi var ogsaa redde for aa ha oppe vinduene, siden vi fikk oppleve en skikkelig dusj da de flere steder spylte vann paa veien pga alt stovet.

Det kommer mere senere...

1. Hei. Fint å lese nytt på bloggen igjen. Jammen har dere fått med mange templer. Dere har vel sett så mye nå at Grand Palace med templene i Bangkok ikke blir så imponerende. Håper det likevel. Synes de er spesielle. Gleder meg til å lese mer... Her snør det - så kos dere i varmen. Take care og kos dere!

2. Hei igjen! Godt at dereer tilbake på bloggen igjen! Alt dere ser og opplever, får dere tid til å fordøye det eller går det ene over i det andre nå? Jeg hadde følt behov for en tid på en stor, deilig strand med bading og soling nå tror jeg. Håper dere får tid til det snart! Uansett, KOS dere videre! Klem fra m

3. Hei!
    Ha et fantastisk opphold i Bangkok! Ta en longtail-båt på Chao Phraya elven og besøk Wat Arun-tempelet. Tempelet er et imponerende landemerke og monumentets utforming symboliserer hinduisk-buddhistisk kosmologi.
    I tillegg til Grand Palace så bør dere få med dere Wat Pho, tempelet som er mest kjent for sin liggende Buddha-statue på 46 meter! Det er rett ved Grand Palace.
    Vi gikk gjennom Chinatown også – et område med mange, trange smug og gater med markeder og salgsboder overalt! Mange rare lukter og mye rart til salgs!
    Hvor skal dere etter Bangkok? Om dere skal i retning Krabi og Ao Nang så ta longtailbåt til stranden Ap Phra Nang, den ene av to strender som er oftest avbildet på plakater og postkort og omtalt som en av verdens vakreste strender.
    Og ta gjerne en tur til Poda Island, Tub Island og Chicken Island. De to siste kan du gå imellom når det er lavvann.
    Svøm med Nemo-fisken ved Bamboo Island og nyt det å svømme i et akvarium!

Nyt turen videre!

Her snør det og er windy i dag, så det er best å holde seg inne foran sporten på tv.

Klem fra Anita

4. Hallo Ingeborg
    Dette er en liten hilsen til deg fra bestemor og bestefar i Hof v/EM. De har fulgt med dere på turen t.o.m den 7.01, og i dag sender jeg dem utskrift av det som har skjedd på bloggen etter det. Jeg tror de synes det er både skummelt, spennende og ufattelig at "lille" Ingeborg farer omkring på floder og i trange smug der på andre siden av jordkloden. Men de er først og fremst kjempestolte av deg som legger avgårde ut i den store, ukjente verdenen i sammen med en "fremmed" Kristian..... :-) De ønsker deg og Kristian en flott tur videre og sender dere mange varme tanker fra et land langt her nord hvor vi er i ferd med å bli borte i snø!!! Hilsen bestemor og bestefar i Hof(og tante EM:::)

5. Hehe, saa koselig, tusen takk! Vi har det kjempefint og opplever mye spennende =) Kommer snart noen nye bilder ut og forhaapentligvis. Sliter litt med det her nede.

Vi sliter litt med aa fordoye alt sammen ja. Turen har gaatt veldig i ett til naa, men naa faar vi tid til litt mer strandliv ja. Blir deilig!

Fra Ingeborg i Hua Hin =)