lørdag 17. januar 2009

Paa Mekongfloden til Phnom Penh

Vi sto opp, pakket resten av sakene vaare foer vi dro til en restaurant for aa spise frokost. Denne laa rett ved Sinh Cafe(Reise byraaet) hvor bussen til Mekong Delta skulle plukke oss opp. Bussturen tok 2 timer, foer vi naadde baaten vi skulle cruise rundt i resten av dagen.

Baaten stoppet forst et sted vi fikk se hvordan de lagde godteri av ris og kokos, og fikk smake. Var ganske godt. Saa spiste vi en litt medium lunsj, men fikk se baade krokodillefisking og live vietnamesisk musikk. Saa ble vi kjort til en bitteliten by vi ikke husker navnet paa og skulle sove der paa hotell til dagen etter. Her fikk vi en sightseeing tur av en lokal gutt der vi satt paa en liten tilhenger bak en sykkel.

Morran etter maatte vi opp kl 6 for aa rekke en rotur rundt i en flytende landsby, foer vi skulle til Kambodsjas grense og fikse visum. Det gikk prikkfritt, saa da gjenstod det bare et par timers baattur og en times busstur til Phnom Penh. Her hadde vi en gratis natt paa et guesthouse som virka veldig greit, saa vi ble der likegodt. Vi traff igjen de canadiske og amerikanske vi hadde reist med foer, og tok en middag med dem foer de dro videre til Siem Reap.

Forste dagen i Phnom Penh leide vi en tuk tuk som tok oss til Tuol Sleng fengselet. Dette var opprinnelig en skole, saa vi saa at det som en gang hadde vaert klasserom var gjort om til torturrom og smaa fengselsceller. Faele bilder hang paa veggene av det som hadde foregaatt der og bilder av de som satt der som fanger. Veldig sterk opplevelse. Vi ble ogsaa kjort videre til et sted litt utenfor byen kalt Killing Fields, der fangene ble tatt med og henrettet. Her var det et stort monument og man kunne gaa og se paa massegravene folk ble lagt i.

Neste stopp var det russiske markedet, et svaert men utrolig trangt marked med alt mulig rart. Bodene var stablet fulle av ting og tang, og man kunne lett gaa seg vill her.
I dag vaaknet vi til nok en varm og steikende dag. Vaart forste stopp paa ruta var Royal Palace som var et stort omraade med masse svaere byggninger bygd i pagodastil. Hagene rundt var utrolig velstelte og praktfulle med traer og blomster av mange slag. Etter aa ha snakket med et svensk par fikk vi ogsaa vite at kongen hadde kommet dit, saa det var jo litt stas.
Neste stopp var en pagoda, Wat Phnom, paa en bitteliten hoyde litt lengre nord i Phnom Penh. Pagodaen i seg selv var vel ikke av de peneste og storste, men det vi fikk se paa utsiden er nok det vi kommer til aa huske mest av. Damer som satt med store fuglebur stappfulle av fugler som man kunne kjope for 1 doller og befri fra fangenskap. Smaa jenter som ba paa sine knaer om at man skal kjope en vannflaske for 25 cent. Aper som provde aa stjele mat om man hadde noe med. Og ikke minst tiggerne. Det er fullt av dem! Alt fra smaa gutter til krigsofre satt paa hvert trappetrinn opp mot pagodaen og tigget om penger. Veldig trist og se!
Etter det var vi klar for lunsj og tok en tuk tuk ned til elva for aa finne et sted der. Her kom vi ogsaa i prat med to canadiske og vi ble enige om aa dele en tuk tuk videre til Central Marked. Her ble vi liksaa godt hengende sammen. Markedet var stort, men ikke like trangt som det russiske markedet. Utenfor kom vi over noen som solgte baade nystekte biller og tarantellaer, og da han ene canadiern kjopte en for aa smake, maatte jo vi ogsaa saa klart smake paa dette. Vi delte den bein for bein og ikke lenge etter stod alle med et haarete, svart bein i munnen. Det var baade crispy og litt mykt paa samme tid, og var heldigvis greit krydra, saa det gikk ned uten storre problemer. =)
Ikke langt unna markedet skulle det vaere en skoytebane, og dette maatte jo sjekkes ut, saa paa toppen av et kjopesenter fant vi en rollerbladesbane med hoy fengende musikk. Her svetta vi rundt en time for vi fant et lokalt massasjested der vi fikk hver vaar massasje. Selv om vi ba om en lett massasje fikk vi en skikkelig oppknekking av de fleste ledd paa kroppen der massorene brukte baade hender, albuer, knaer og fotter til aa massere og strekke oss i alle mulige rettninger.

I morgen har vi bestemt oss for aa reise videre med buss til Siem Reap, for baaten var veldig mye dyrere og brukte ikke saa mye kortere tid.